Camillas la la land

Alla inlägg under oktober 2009

Av Camilla Boström - 31 oktober 2009 16:15




Niro ögonlystes i går.


Han blev UA!



  



Skönt att veta, även om jag inte lägger lika stor vikt vid det som vid armbågs/höftledsröntgen.


Av Camilla Boström - 25 oktober 2009 00:30


Igår fyllde storebror år, men han höll kalas idag istället.

Det bjöds på goood buffé med bland annat min favorit, tjälknöl.


Det bjöds även på tårta!

Som vanligt är det mamma som gjort den.


          











Av Camilla Boström - 22 oktober 2009 22:45


Vi behöver fler sökfiguranter till

 

appell- & lägrehundarna

 

på tävlingen på Piteå BK den 31/10.  

 

 

Om du kan hjälpa till, snälla hör av dig till mig!

 

camilla__b@hotmail.com

 

Obs! 2 underlines i min mailadress ;)

 

 



Av Camilla Boström - 19 oktober 2009 17:20


Fredagkväll blev jag bjuden på middag hos föräldrarna. Älggryta & potatis. Hur gott som helst. Lite samvaro och prat och åkte sen hem och sov.


  



Lördagförmiddag hade Ankie och jag sista skogsträffen med vår appellkurs. Vi var ute i klubben tävlingsmarker i Hemmingsmark. Klubbens tävlingssektor har investerat i GPS:ar som vi skulle få en chans att lära oss och samtidigt pröva gå ett Elitspår för att "få känna på" hur långt det är. Så med var sin GPS med färdigritade spår stövlade vi på i skogen. Jag tror det tog typ 30 minuter att lägga spåret. Det gick över sumpmark, stenpartier, ris upp över knäna, myrmark, skog och ris. Vissa stunder kändes det som en scen ur "Sagan om ringen", där när Frodo, Sam och Gullom tar sig över sumpmarken fram till Mordor. Ni vet där i vattnet där det ligger döda människor som försökt passera tidigare. Så kändes det. Fast det var ju som fruset så man sjönk ju inte så djupt ändå.


1 timme fick det iallafall ligga, sen selade jag på Niro och vi började med att hoppa över det vattenfyllda diket för att ta oss fram till spåret. Sen började vi traska. Han hade ett högt tempo första ca 300 m, han missade första pinnen. Hittade 2:a och efter den så var det en vinkel och då virrade han bort sig lite men hittade tillbaka själv. Sen var det en lååååååååååång raksträcka över den värsta terrängen, där höll jag bara i linan och kunde inte ens kasta ett öga på hur Niro spårade, jag hade fullt sjå med att bara hålla mig själv upprätt. Trillade 1 gång å då ropade jag bara VÄNTA NIRO å trot eller ej han stannade. Så jag kravlade mig upp och fortsatte. Tilläggas ska att jag hade 3 stl för stora gummistövlar på mig, och stenarna var ju sådär lagomt halkiga med ett tunt lager is på. Najs...


Vi fortsatte över sumpmarken/myren plockade apporter allt eftersom. Niro hoppade fram precis på de "öar" i myren som jag graciöst hade skuttat runt på 1 timme tidigare. Det var här nångång som jag insåg att Niro är ju faktiskt jäkligt duktig på att spåra. Vi fortsatte framåt och han plockade nästa vinkel riktigt bra. Vid 3-4 apporten började han förstå att jag ville att han skulle lägga sig ner vid apporten, dels för att jag skulle hinna fram och dels för att jag ville ge honom en chans att få en belöning och vila ett litet ögonblick. Vi fortsatte och kom till 1:a riktiga spetsvinkeln. Här någonstanns tappade jag fotfästet och ramlade med huvudet före i riset och Niro fortsatte att tåga fram till spetsen, och hipps vipps så passerade han mig några meter åt vänster, då hade han hittat rätt i vinkeln och kom förbi mig där jag låg i riset och krälade. Så jag greppade tag om linan och fick draghjälp upp och Niro fortsatte utan att lägga så stor notis om mig.  I slutet var jag sååå jäkla trött i benen. Gått med höga benlyft och tunga gummistövlar hela spåret, 1500m. Det märktes att Niro också var lite trött, fast inte riktigt så trött som jag trodde att han skulle vara.


Resultatet blev 6 + slut, av 7 + slut möjliga. Det var den första pinnen vi missade. Men FY FAN vad jag är stolt över min lilla kille! Vilken stjärna han är! Å med en sån fet och orkeslös matte som aggerar som bromskloss och extravikt i linan så gjorde han det ju super. Jag inser ju att det är ju på mig det hänger. Hur i hela fridens dar ska jag orka släpa runt den här klumpen till kropp i skogen om jag måste lägga sånnahär spår för att Niro ens ska anta utmaningen? Uppenbarligen är han liiiiite för duktig för att han ska finna 300 meters-appellspår intressanta. Jag tror det är bristen på utmaningar i spåret som gjort att han börjat slarva och gått med hög nos tidigare. Jag måste helt enkelt göra längre och svårare spår... Det är bara börja vandra på! Hej och hå, ut i skogen vi gå!


Lördagkväll var det funktionärsfest på klubben. Det blev en mycket trevlig kväll! Roligt folk, god mat och lite lekar. Däremot blev jag störttrött och leds vid ca 23, så då åkte jag hem.


Söndag blev en slappardag med några promenader. Skönt!

Av Camilla Boström - 11 oktober 2009 21:20


Mina planer för fredagen blev lite annorlunda än vad som var meningen. Lite stressigt på förmiddagen, men sen på eftermiddagen kände jag mig sugen på en härlig promenad så jag fiskade upp Ingela och tog med henne till Eliasleden i Svensbyn. Tanken var att klättre upp på toppen, men på grund av tidsbrist så blev det bara halvvägs. Det är många många år sen jag var dit sist, kan väl tro att det var i lågstadiet någon gång på en skolutflykt. Hur som haver så var det med hjärtat i halsgropen och paniken i rösten som jag försökte hålla min hund någorlunda lugn. Ni kanske förstår varför?!?



  




  



På nervägen höll jag honom kopplad då jag inte ville riskera några benbrott på nån av oss.


Vackert var det då! Massor vackert. Synd att det dock hann börja skymma och solen gick ner bakom berget så ljuset för att fota blev bara sämre och sämre.









Av Camilla Boström - 10 oktober 2009 19:18


Fy vilken bloggtorka jag har. Jag kan bli jätteirriterad då jag går in på de bloggar jag följer och dom inte har uppdaterat på 2 dagar, å själv är det veckor sen jag uppade min egen... Störd är vad jag är.


Just nu är jag inne i en period då tiden inte räcker till något överhuvudtaget. I helgen hade jag en massa trista "måsten" att ta tag i, men jag blev i torsdagskväll erbjuden att gå en spårkurs. Tyckte Niro och jag var värda att gå den, vi har ju dessutom stött på patrull i spåret senaste tiden. Han går upp med nosen och vädrar och slår fram och tillbaka hela tiden. Så även om jag varken har tid eller råd så bestämde jag mig för att gå kurs. Det är Pia Sävenberg som är instruktör, hon har bland annat tävlat VM. Hon har hållt på med Bruksspår men just nu sysslar hon mest med IPO. Så vi har idag varit på ängar i Luleå och spårat. Jag har aldrig prövat på IPO-spår, men Niro var riktigt duktig. Det innebär ju att man lägger näring (mat och/eller godis) i varje fotspår, sen ska hunden gå med nosen ner i varje fotspår och vara mycket mycket mer noggrann än i vanligt bruksspår. Spännande att prova på och jag har redan fått många nya idéer på hur vi ska överföra lite mer av den noggrannheten och låga nosen till skogsspåret. Känns bra!


Imorgon ska vi träffas kl 8 i Ersnäs för fortsättning. Planen är att imorgon lägga in apporter i spåret och se vad han gör då. I vanliga fall har han ju inga stora problem med apporterna, han brukar alltid plocka och komma in med dem. Får se hur han reagerar imorgon då det ligger näring i spåret också. Om han dissar apporten för att hellre ta maten eller... Jaja, vi ser! Imorgon ska jag försöka komma ihåg att ta med mig kameran :)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards