Camillas la la land

Alla inlägg under januari 2010

Av Camilla Boström - 27 januari 2010 19:00


Igårkväll åkte Niro på det försenade julbadet! Nere i tvättstugan i källaren hos mor & far ställde vi iordning "tortyrkammaren". Vi tog ett lågt, gammalt men stadigt bord och med hjälp av spännband så spände vi fast en dörrmatta på det så det inte skulle bli halkigt. Upp med hunden och sen började badet. Det gick massor mycket bättre då Niro kom upp en bit så jag och mamma inte behövde bryta ryggen av oss. Mamma höll i och matade med godis och jag duschade och shampoonerade. Då vi likaså höll på så körde vi två varv med schampoo.

Pappa hade även monterat fast ett duschmunstycke på slangen, så även det gjorde hela saken mycket bättre.

Efter badet så blev det tortyr del 2. Jag hade lånat "Pudel-blåsarn" som fluffar upp mellanpudeln Cuda lika stor som en storpudel... Den blåser hååårt och högt, och Niro har lärt sig att då den åker fram hemma hos Cuda då går han ut i hallen och väntar tills den stängs av. Men vi körde samma procedur som vid duschen, mamma höll i och matade med godis och jag ansvarade för blåsandet. Det gick SUPERBRA och han höll sig lugn och stilla. Jå, visst tyckte han det var obehagligt då jag råkade blåsa upp mot huvudet och öronen, men annars gick det väldigt bra! Han skötte sig över all förväntan.

Är det så att jag har för låga förväntningar på vad jag tror att han klarar av? Kanske måste jag börja ge honom mer "cred" än vad jag gör! Han är ju faktiskt inte en liten räddhågen liten puppy längre. Även om han fortfarande inte är den tuffaste av gangstrar.


Nu luktar iallafall Niro coccos och är sååå mjuk så mjuk. Dock löser han hår, dom gör ju alltid det efter bad.



Av Camilla Boström - 25 januari 2010 21:44


Hur tungt ska man låta hunden dra? Nån som har några bra riktlinjer?


Niros utgångspunkt är såhär:

ca 40 kg

lätt- till normalmusklad

nybörjare i dragbranschen

tycker det är ok, men inte överpeppad av att dra.

Har en fin dragsele & expanderlina


Vi började med ett extradäck som hade fälgen i. Jag upplevde det som att han tyckte det var för tungt och jag fick peppa honom hela tiden.

Då böt vi till en 5 litersdunk full med vatten, det gick mycket bättre och han märkte knappt av den. Tyckte det gick lite väl lätt dock.

Nu har vi byggt upp till två 5-litersdunkar och det känns ganska lagomt. Han har drag framåt och jag behöver inte peppa på honom hela tiden.


Nån som har nåt tips och idéer på hur man börjar/fortsätter? Vill ju inte hålla på och släpa runt på en massa grejer och det inte ger nåt för att det är för lätt. Inte heller vill jag lasta på för mycket så det blir för tungt och risken för skador ökar...


Hur länge drar ni med era hundar? Eller hur långa sträckor?





Av Camilla Boström - 21 januari 2010 19:26


Fyra filmklipp på en hungrig hund som har lärt sig konsten med att tigga...






































Av Camilla Boström - 16 januari 2010 23:16



 




 




 






 




  


Av Camilla Boström - 7 januari 2010 23:32


Just nu är jag så otroligt valpsjuk så jag håller på att gå i bitar. Jag ska inte ha någon mer hund, har varken råd tid eller möjlighet att ha en till, men man kan väl få drömma iallafall?


Vet inte vart sjukan kommer ifrån, den dök bara helt plötsligt upp. Det är inte en till rottis jag drömmer om, utan en staffe. En söt liten staffordshire bullterrier... HUR söta som helst!


  


Men det blir ingen sån. Inte än på många år. Men nästa hund (närhelst det då blir) kommer inte att vara en rottweiler, utan en staffe. Det tror jag iallafall.



Av Camilla Boström - 4 januari 2010 21:51


I söndags var vi ut på heden tillsammans med Ingela & Martina m hundar. Mysigt!


Den här gången fastnade inte bara Niro på bild, utan även jag. Tack Ingela.



 




 






 

PUSS!



Cuda, Niro och lilla Daisy. Niro & Daisy kom bra överens, hon är 6 månader gammal och hon och Niro låg på exakt samma mentala nivå. Inte märktes det att Niro är betydligt äldre...



   




  



Vi träffade även på en häst. Mysigt!





Av Camilla Boström - 3 januari 2010 00:01



 




  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards