Camillas la la land

Alla inlägg under oktober 2010

Av Camilla Boström - 31 oktober 2010 20:52

Eller nåt sånt. Iallafall planerande för brukshundklubbarnas fortsatta utveckling i Övre Norrlands Distrikt. Jag var där som representant för Tävlingssektorn på Piteå BK och fick då träffa övriga klubbars TS-folk. Många intressanta diskussioner om hur klubbarna ska få folk att stanna kvar i klubbarna och engagera sig och känna sig välkommen. Vi har ju alla problem med att få funktionärer/figuranter att hjälpa till på tävlingar, MH/MT, i köket, sek osv osv. De signalerna fick vi från alla klubbar i stort sett. Sen finns det de som alltid hjälper till, ofta på flera olika poster och i olika grupper. Men risken är att de blir utbrända och lägger av helt. Det vill vi ju såklart undvika!


Vi gick igenom hela ÖNDs planerade tävlingsprogram, där vi försökte undvika tävlingskrockar mellan närliggande klubbar. Det gick relativt smidigt och alla fick "ge och ta" litegrann.


Vi höll till på Medlefors Folkhögskola där vi även övernattade och åt frukost, lunch och middag. Å det måste jag säga, så OTROLIGT god mat dom hade! FRÄSCHT salladsbord (inte överflödigt, men gott nog), välbalanserad meny och bara väldigt, väldigt gott. Lördagkväll så bjöds det på middag och efterföljande efterrätt, billig dryck (för mig blev det en troccadero för 10:-) och trevliga samtal. Hundungdomarna bjöd på frågesport och lekar. Kan ju berätta att jag var lagledare i det vinnande laget i en av lekarna!


Sen spred alla ut sig för fortsatt fest, några hamnade i relaxen/poolområdet där jag gjorde en snabbvisit. Men det var så varmt och fuktigt så vi orkade inte stanna kvar där. I ett av sällskaprummen satt vi istället, en grupp kvinnor och snackade hund! Var tillbaka på rummet vid halv tolv och sov faktiskt relativt bra.


Söndagen var det redovisning av de olika gruppernas diskussioner och sen en föreläsning av Jan Gyllensten resten av dagen. Jan G var väldigt intressant att lyssna på, och får ni möjlighet så gå på en föreläsning eller kurs för honom!! Jag skulle vilja gå en praktisk kurs för honom någongång!


Nu lite soffhäng med M & N sen en tidig natt!


Av Camilla Boström - 29 oktober 2010 18:34


Så himla kul! Jag hittade en tävling på www.motioneramedhjartat.se som är ett sammarbete mellan Friluftsfrämjandet och Becel där man kunde vinna ett års medlemsskap i friluftsfrämjandet för en själv och en vän! Jag VANN! Så himla skoj. En eloge till Stampe som tog bilden såklart! Ska fråga om han vill vara min vän och få ett års medlemskap. Då kan vi hajka ännu mera.


Titta här för att se alla vinnare, det dras flera varje vecka så skicka in en bild du också!


Av Camilla Boström - 27 oktober 2010 21:29


Jag har ju lite andra förutsättningar då det kommer till mat nu för tiden, jämfört med innan gastric-bypass operationen. Jag tänkte att jag skulle berätta om en av "nyheterna" som jag har fått lära mig leva med. Det är ett fenomen som jag kallar socker-chock eller sockerhög. Fast man skulle kunna kalla det kolhydrat-chock också, men det låter inte lika bra.

Om jag äter mat med alldeles för lite proteiner så kan jag nästan förvänta mig att jag får sockerchock. Detta händer också om jag haft en "myskväll" och ätit dåligt, druckit dricka och ätit godis. Även om jag äter mindre sötsaker än tidigare så blir det en större chock för kroppen än tidigare då allt socker kommer ut i blodet.

Jag kan ta idag som ett lysande exempel på händelseförlopp. Hos Ingela blev jag bjuden på risgrynsgröt med kanel & socker till middag. Till det en macka med skinka och rödbetssallad. Risgrynsgröt(=kolhydrater & socker), rödbetssallad(=socker) å sen socker som krydda. Bra start?! Nej. Ok, sen en näve ostbågar(=socker och annat dåligt). Men det gick bra, jag åt inte allt för mycket utan blev mätt men inte FÖR mätt. Sen då jag kommer hem så började jag gäspa. Klassiskt! Efter det kommer hjärtklappningen. Jippie! Sen yrseln och kallsvettningarna tillsammans med skakiga händer. Så klart...

Men som tur är har jag ju lärt mig hur jag ska få stopp på eländet. Det bästa är att trycka i sig lite proteiner. Idag blev det 4 skivor korv då det var det jag hade hemma. Sen slänga sig på sängen i 20-30 minuter. Sen har det gått över, men oftast så får jag en "baksmälla" då jag får ont i huvudet och blir väldigt trött.

Så jag har lärt mig det iallafall. Fast, det som är svårt är att lära sig av VAD jag får sockerchock. För det är ganska olika från gång till gång. Jag har ätit risgrynsgröt förut och inte blivit dålig. Så jag tror (och detta är endast min egna teori) att det beror lite på hur dagen i övrigt sett ut. Idag har jag till exempel inte ALLS skött mig. Druckit mycket kaffe, fikat gofika, ätit lasange till lunch (som jag inte mådde dåligt på, men blev liiite trött). Så jag tror man kan likna det vid den där kända bägaren och den sista droppen som får det att rinna över. Så ibland funkar vissa saker, och ibland inte.


Det som gör det hanterbart är ju att jag vet att det går över relativt fort (ca 30 minuter) om jag bara får i mig lite proteiner eller kan gå och lägga mig en stund. Men å andra sidan är det svårt då jag inte är riktigt säker på vad som utlöser chockerna. Jaja, jag ska väl lära mig nångång. Dock är det ett tag sen jag fick en vanlig "mat-dumping" av att jag ätit för mycket. Har blivit mer försiktig. Visst, jag kan bli jättemätt men inte sådär så jag blir illamående och så.


Jaja, det var en av de nya spännande sakerna jag har att göra med.



Av Camilla Boström - 24 oktober 2010 12:13

Jåda, nu är snart helgen över. I fredags hade jag sån hemsk tandvärk så jag låg i soffan och beklagade mig mest. Jag och M såg en film, Ingela tittade förbi en sväng och Niro åt ben.


Lördag blev jag bjuden på frukost på sängen, fast jag åt det i vardagsrummet. Gullig pojkvän har jag då som bjöd på frukostomelett och kaffe. Jag och Ingela åkte in till stan och gick på loppis, åt lunch och shoppade litegrann. Sen hem och byta om till skogskläder och hämta hundarna. Ut till Heden och promenera. Hade med mig kameran och alla 4 fastnade på kort.


 




    



  





    


Jag lagade middag, gjorde tortillabröd fyllda med köttfärs, majs, soltorkade tomater och en liten gnutta grädde. Rullade ihop dem och la dom i en ungsform, spredde över lite riven ost och värmde i ugnen. Serverades med lite gurka och tomat. Enkelt och gott! Avslutade kvällen hemma hos Ingela & Janne som bjöd på blåbärspaj och vaniljvisp. Gott!


Idag blir det slapparförmiddag, förbereda lite inför mötet på klubben kl 15, sen iväg på kalas hos min bror som fyllde 31 år igår.



Av Camilla Boström - 20 oktober 2010 12:21


Sitter på jobbet och väntar på chefen och AC. vi ska luncha tillsammans. Men de har ett möte som dragit ut på tiden så jag jobbar lite på lunchen för att få tiden att gå.

Var ju iväg till tandläkaren på morgonen. Han filade ner visdomständerna i överkäken så de blev slätare. På det sättet gör det inte lika ont då jag biter ihop då de tänderna tidigare tagit i underkäkens tandkött som är så svullet. Sen sa han att det bara är att vänta på att pencellinet ska börja verka så svullnaden lägger sig. Fick även en antibacteriell kräm som jag ska smörja på tänderna/tandköttet då svullnad uppstår.





Av Camilla Boström - 19 oktober 2010 20:38

Jag har så satans ont i munnen av visdomständerna i nedrekäken som håller på att komma upp. Det är inflammerat och svullet. Har fått pencellin så jag hoppas att det blir bättre snart. Imorgon har jag tid hos tandläkaren så jag får höra vad han säger om mina tänder och vad nästa steg blir.


Nu har jag anmält oss till att göra debuten i lydnadsklass II. Jag skulle behöva träna med någon som kommenderar oss. Dessutom träna med lite mer störning. Det går bra då vi är ensamna, men det är ju långt ifrån samma som på en tävlingsdag med massa hundar/människor/störningar. Träna, träna, träna!!

Av Camilla Boström - 16 oktober 2010 23:53

En rätt bra lördag. Steg upp tidigt och bakade min livs första sirapslimpa. Misslyckades lite med jäsningen, så den blev lite kletig. Men massor god.




     


Bjöd hit Ingela på frukost och efter det tog vi en promenad tillsammans. Cuda har börjat löpa men Niro tar det med ro än så länge. Första veckan brukar vara ganska lugn, sen får dom inte träffas tror jag då han har svårt att koppla av då hon luktar sååå gott.


  



Sen på eftermiddagen blev jag ännu mer bak-sugen så jag snörde ihop en cheesecake. Så är ni sugna på det så finns det här. Jag har dock inte provsmakat den än, så jag kan inte lova att den är god. Prövade dessutom ett nytt recept.


  


Niro borde även söka jobb på vägverket...


 



  


Nu är det visst dags att gå och sova! Niro han slocknade för 2 timmar sen.


Av Camilla Boström - 15 oktober 2010 16:31


Niro har fått börja följa med till jobbet lite mer. Han är otroligt duktig på att hålla sig där jag lagt honom, även om han ibland smiter upp då det kommer in folk till kontoret. Men det går bättre och bättre och han börjar känna sig rätt bekväm här. Det är så otroligt skönt att ha med honom, jag sparar in en halvtimme på lunchen genom att rasta honom här istället för att måste köra hem och ha ut honom där. Nu har jag  så tur så de flesta dagarna har jag ju hundvakt och behöver inte hem alls.


Här om dagen så cyklade vi till jobbet och fick hämtning i slutet av dagen. Sen igår åkte vi buss till jobbet och cyklade hem. Dock var det glashalt så det var lite med livet som insats som jag satte mig på cykeln. Men det gick bra, inte en enda vurpa och vi kom hem helskinnade.



 

Niro åker buss



I söndags gick Ingela, Stefan, Niro, Cuda och jag en promenad som vi avslutade med picknickoch korvgrillning. Vi höll nästan på att blåsa bort, men trevligt var det ändå. Och gott!

Niro hittade en liten pinne (läs: träd) som han tuggade på och kämpade för att flytta runt. Duktig hund!


 

Niro med den lilla pinnen



Idag var jag och mina kollegor ut och åt lunch på Krokodil. Vegetariskt, bra pris och gott! Sen delade vi på en SUPERGOOOOD cheesecake. Himmel på en tallrik skulle jag vilja säga.  

Gott!!



Nu har hösten försvunnit och det verkar som att vintern har tagit över. Fram med mössa, vantar och täckkläderna.


      


  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards