Camillas la la land

Alla inlägg den 25 januari 2010

Av Camilla Boström - 25 januari 2010 21:44


Hur tungt ska man låta hunden dra? Nån som har några bra riktlinjer?


Niros utgångspunkt är såhär:

ca 40 kg

lätt- till normalmusklad

nybörjare i dragbranschen

tycker det är ok, men inte överpeppad av att dra.

Har en fin dragsele & expanderlina


Vi började med ett extradäck som hade fälgen i. Jag upplevde det som att han tyckte det var för tungt och jag fick peppa honom hela tiden.

Då böt vi till en 5 litersdunk full med vatten, det gick mycket bättre och han märkte knappt av den. Tyckte det gick lite väl lätt dock.

Nu har vi byggt upp till två 5-litersdunkar och det känns ganska lagomt. Han har drag framåt och jag behöver inte peppa på honom hela tiden.


Nån som har nåt tips och idéer på hur man börjar/fortsätter? Vill ju inte hålla på och släpa runt på en massa grejer och det inte ger nåt för att det är för lätt. Inte heller vill jag lasta på för mycket så det blir för tungt och risken för skador ökar...


Hur länge drar ni med era hundar? Eller hur långa sträckor?





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards