Camillas la la land

Alla inlägg den 25 juli 2011

Av Camilla Boström - 25 juli 2011 22:35

Igårkväll åkte jag ut i skogen och la ett spår åt Niro. Det blev totalt 1300 meter och liggetid blev närmare 2 timmar.

Apporter: Platspenna, Nyckel, Vante, Metallhylsa, Strumpa och en träapport.

Jag la spåret i en form av ett M. Markerade vinklarna med 3 nypor för att kunna iakta Niro noga hur han jobbar genom vinklarna. 1:a vinkeln fortsatte han rakt igenom och tappade spåret. Han gjorde en cirkel och kom tillbaka bakom mig och tog upp spåret igen. Lugnt och metodiskt prövade han vinkeln en gång till och hittade då rätt.

Första apporten, platspennan plockade han ganska direkt. Andra apporten som var nyckeln markerade han jättetydligt och stannade och nosade. Dock började han krafsa på den istället för att plocka upp den vilket gjorde att han tappade bort den i mossan. Så vi satt där och grävde en stund och han var väldigt ivrig och letade hetsigt. Dock krafsade han istället för att plocka upp den gång på gång. Men tillsist fick jag honom att plocka upp den och han fick belöning. Sprättade den 2-3 gånger och han plockade upp den varje gång.

Metallhylsan som låg som apport nr 4 gick mycket bättre, den plockade han direkt.

Skinnhandsken som låg som nr 3 blev jag väldigt förvånad över då han gick rakt över. Ropade tillbaka honom och släppte på honom igen å då tog han den. Jäkla otyg att gå över, för han nosade på den första gången och valde alltså bort den. Det får man inte göra!

Andra vinkeln gjorde han ett jättetapp på och det syntes att han nästan blev panikslagen över att inte hitta spåret igen. Han satt iväg i galopp å helt fel håll och letade och letade. Ropade tillbaka honom till mig och släppte på honom igen och då blev han genast mycket mer noggrann och tog vinkeln jättefint. Strumpan och träapporten plockade han utan tvekan på en gång. 3:e vinkeln tog han minutiöst noga och inget tapp.


Så frågan är: När han tappar i vinklar, ska jag ta tillbaka honom då han svävar ut, eller ska jag rycka på axlarna och gå av spåret å säga "bättre lycka nästa gång"? Det syns ju tydligt då han tappat, han ökar tempot och blir väldigt hög med nosen. Han ser mer ut som en sökhund än en spårhund då han tappar.


Min plan är att lägga spår med mycket vinklar och märka ut dem noga så jag får chans att studera honom mera då han tappar respektive hittar sig igenom vinklarna. RÄTT? FEL? TIPS? Om nu nån orkat läsa hela inlägget ;) Hahahaha



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards