Camillas la la land

Alla inlägg den 24 juli 2011

Av Camilla Boström - 24 juli 2011 23:20

Hade ju tänkt att vara duktig på att uppdatera bloggen för att ha koll på min och Niros träning. Det har ju gått sådär...


I veckan har vi tränat ganska mycket lydnad. Både tillsammans med andra och själva.

Kryp: Går framåt! Han ligger fint med frambenen och har hela framdelen i backen, dock är det fortfarande lite si och så med rumpan som har en tendens att bli hög. Men han kämpar på jättebra och vill verkligen göra rätt. Han prövar sig fram, och då han inte får klick och belöning så prövar han att krypa på andra sätt. Ibland blir det rätt, ibland lite fel. Men jag är väldigt glad att han håller sig lugn och sansad och tänker sig för och inte hastar iväg. Jag har haft jättestor hjälp av Katarina som coachat oss i krypet. Hon har stått på sidan och skött klickern då han krypt rätt. Jag har svårt att se om han blir hög bak eller ej, och det blir ibland att jag belönar fel. Så när hon sköter klickern går det bättre. Hon har visat mig några sätt att träna själv, sätt jag kan stå på för kunna se hans rörelser. Prövade idag själv, men då jag flyttar mig ur position och går före honom eller baklänges fast på hans sida så förstår han inte riktigt vad han ska göra och vi blir lite förvirrade båda två. Får backa bandet lite då vi tränar själv och fortsätta i position då jag har andra ögon som tittar på oss.


Har även tränat mer på framförgåendet. Det funkar jättebra just nu. Han har haft en tendens till att tveka på andra sträckan och inte gått ut i full koppellängd. Men nu de senaste gångerna har det funkat klockrent! Han går ut fint och målmedvetet framåt, inte stretat allt för mycket. Han har dessutom gjort halt med fokus fortfarande helt framåt. Han har tidigare saktat av på tempot efter ca 10 meter, för han har förväntat sig belöning där. Men vi har lyckats utöka avståndet och jag har inte märkt av den tempoändringen de senaste träningstillfällena.


Fria följet. Känns bättre och bättre. Har tränat med dirigering och har inte känt mig lika tvekande och osäker, och då har han såklart gått bättre. Måste dock köra några gånger utanför våran safteyzone, och ha mer publik som tittar på. Måste komma över min nervositet i det momentet!! Vet inte varför jag är så himla nervös i Fria Följet då jag har publik, och inte i de andra momenten??? Nån som har nån idé varför? Berätta gärna!!


Läggande under gång. Han är fortfarande inte den snabbaste i stan. Även här har han en hög rumpa som är gjord av sirap och segar ner till backen. Idag kändes det dock bättre! Jag körde även i högre tempo, alltså joggingtempo. Då stannar han tvärt och använder "fällknivs-metoden" istället för "krypa-ner-metoden".


Inkallande med ställande. Gick inte alls nå bra idag. Länge sen jag tränat det, så det är kanske inte så underligt. Måste lägga ner mer krup på det!! Han liksom bara saktar ner i tempo och tar en massa steg innan han tillsist stannar. Inte godkänns. Men det är jag som har slarvat med belöningar och belöningsplaceringen. Dumma mig! Sen kan jag för mitt liv inte komma ihåg om jag tidigare använt "STÅ" eller "STANNA" som kommando åt honom.


Niro klarar sig otroligt bra trots en så snurrig och virrig matte och träningskamrat. Herregud han har det inte lätt...



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards