Camillas la la land

Direktlänk till inlägg 12 juli 2011

Semester + Träningsdagbok

Av Camilla Boström - 12 juli 2011 22:01

Men hur svårt ska det vara att uppdatera en blogg? Bättring, bättring!


SEMESTER nu. Underbart. Det kommer bli mycke hundträning hela semestern, och det känns bra. Idag samlades vi i bevakningsgruppen kl 14 och jag var hemma strax innan 22.


Vi började på klubben med lydnad.

Framförgående: Bra. Vi har ju en grund och han har en uppfattning om vad ordet "före" betyder. Dock är han lite långsam ut och vill inte gå före hela sträckan. Sen idag (igen) kom jag på hur viktigt det är att Niro får rättplacerad belöning. Idag blev det så att belöningen hamnade till vänster om honom 3 gånger på raken, vilket resulterade i att han strävade väldigt mycket mot vänster den sista gången. Så rätta upp belöningen så den kommer rakt framför är prio nr 1. Sen taimingen på belöningen så den verkligen kommer då han STRÄVAR framåt, och riktningen är rätt. Viktigt också att variera belöningen så att den ibland kommer direkt han lämnat min sida, och ibland då han har bra strävan framåt, och nångång vid stillastående och att jag då går fram och belönar framifrån. VARIATION CAMILLA, KOM IHÅG DET NU!!


Andra passet tränade vi stadga i sitt och ligg. Det är väl inget vi har något problem med, förutom att Niro har kopplat ihop mitt "ligg-kommando" med liggkommandot inför krypet!! Vilket då såklart gör att han tjuvar i kryp då jag lämnar honom. FRUSTRERANDE. Så nu är det fokus på "plats-kommandot" (som vi haft tidigare men jag slarvat med att använda). Plats är alltså hakan ner i marken å då kan man inte krypa. Sen stadga i platsen då jag går som gömd och att han inte lyfter då jag gå tillbaka till honom. Ledord på det är alltså STADGA, STADGA, STADGA.


Körde även några läggande under gång, och jag tycker mig känna en skillnad i hastigheten i själva läggandet. Åt rätt håll! Jippie! Fortsätta träna på det.


Fokuset i Fria följet känns riktigt bra nu, känns som att han är mycket mer villig och följsam. Han tappar inte lika mycket och är mer på tårna. Fast, där är det ju upp till bevis på tävling. Det har alltid varit vår akilleshäl då jag är så fasligt nervös då jag går in på plan och beter mig väl riktigt konstig i Niros ögon. Men jag är hoppfull om att vi är på rätt väg även med det. Ska köra mer med dirrigering av tävlingsledare så att jag inte styr själv vart jag ska gå och när.


Vi körde även platsliggning i grupp och det gick bra förutom att Niro har lite för mycket förväntan då jag kört lydnad med honom innan. Han ligger inte helt avslappnad då. Jobba vidare på det alltså.


Efter middagsrasten så körde vi till Råberget och körde bevakning/ljudmarkeringar. Vi stressade på som galningar och höll ett högt tempo idag. Mest för att vi alla tror att vi är gjorda av socker och skulle smälta av det stundande regnet från de svarta molnen på himlen. Men det gav effekt av att vi sprang fram och tillbaka, gastade och skrek till varandra efter stigen då vi böt hund osv. Det blev vad man kan kalla rally-bevakning. Fort gick det. Men Niro gick superbra på det, han kom upp i varv och gick igång redan vid bilen. Väl på stigen går han ju bra att styra upp även om han är uppsjåsad. Ljuden plockade han ganska omedelbart och bjöd själv fint ut till figgen. Mycket lyckat faktiskt. Han har ju annars en tendens att "ta slut" fort då han blir som galen i kampen och tar i för kung och fosterland. Dom säger ju att "dödandet" av föremål är mycket mer energikrävande än själva jakten. Å det är ju "dödandet" som Niro gillar bäst. Men idag blev det snabbt och effektivt och han tog aldrig slut. NÖJD!


Sen blir det ju uppenbart varje gång jag kör Niro att både jag och han behöver bättre kondis. Så jag MÅSTE ut och springa, cykla och allt annat jag kan göra för att bättra konditionen på oss. Fy va trist, men ack så nödvändigt!


Imorgon ska vi köra ett till lydnadspass, och jag ska bli bättre på att hålla träningsdagbok så jag kan gå tillbaka och läsa om vad vi gjort och vad som gått bra och mindre bra.


Adios amigos (om nu någon fortfarande kollar in här, antar att jag är ganska ensam om i bloggen nu för tiden)

 
 
Ingen bild

Annelie och Gretzky

13 juli 2011 00:30

Tjena Bruden och Niro ;P
Kul med en ny blogg att följa, har inte varit världsbäst på att uppdatera våran heller :P

Får väl ta mig i kragen

tack för en trevlig kväll
kram kram

 
Ingen bild

mamma

13 juli 2011 09:53

Mamma läser alltid din blogg, så det är roligt när du skriver nåt nytt . va härligt att ni kan vara ute o träna under dagtid.
Kram mamma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Boström - 22 augusti 2012 17:00


Som älskar vatten...     Och snö...               Som lärt sig att plocka upp saker och byta med matte lönar sig...                     ...

Av Camilla Boström - 12 mars 2012 20:47

Njå. Ikväll har jag gått igenom SBKs Tävlingskalender, SBK-utställningskalender och SKK-utställningskalender. Jäklar i min låda vad Niro ska få vänstervarva å spåra å lyda hela våren/sommaren/hösten. Så mycket han bara vill :) Jag har tänkt mig hela ...

Av Camilla Boström - 1 februari 2012 22:35

Eller klagobloggen? Njå, så jag är förkyld... Jag blir som en karl då jag blir förkyld. Allt är fel.   * Näsan rinner men är samtidigt täpp * Sår runt näsan på grund av allt snytande * En konstant huvudvärk * Ont i halsen, hosta som varie...

Av Camilla Boström - 26 januari 2012 21:02

Har jag inte mycket till övers för. Hands off och ingen vill ta något ansvar. Sjuka människor slussas vidare till "någon annan" och istället för att fångas upp av denna Någon så ramlar den sjuka mellan stolarna och står där ensam och hjälplös. Om man...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards