Camillas la la land

Alla inlägg den 31 augusti 2010

Av Camilla Boström - 31 augusti 2010 15:26


I söndags träffade jag ett gäng PBK-are ute i skogen där vi tränade lite spår. Kicki hade gjort i ordning alla GPS:ar med de spår vi hade efterfrågat i förväg. Till mig och Niro hade hon gjort ett Lkl-spår med 7+slut (de antal apporter vi ville ha), spårpåsläpp och ett rätt antal vinklar. Det var blöt och tungt att gå i skogen och jag var genomblöt upp till midjan då jag åkte hem...


Jag och Nina hade fått var sitt Lkl-spår mitt emot varandra så vi gick spåren åt varandra. När vi hade gått ut spåren så samlades vi på mötesplatsen där vi drack kaffe och fikade och körde budföring med de som ville. Niro skötte sig bra, full rulle ut till mottagaren. Han kladdade lite på killen men satt sig fot efter ett kommando. Sen vid återsändandet så tvekade han på att springa tillbaka till mig, han ville hellre stanna hos mottagaren. Så jag var tvungen att ropa på honom en gång sen kom han i full karriär.


Så, till spåret. Då jag släppte på Niro så startade jag tidtagaruret på telefon.

Påsläppet: Efter en snabb kontroll till vänster så tog han upp spåret och direkt han hittat rätt så drog han iväg i ordentligt hög fart så det var bara att hålla i sig i linan och hänga på. Han tog första vinkeln väldigt fint, en snabb men kort lov runt vinkeln och sen sköt han iväg i en hög fart åt rätt håll. Strax där efter dök han ner och plockade första pinnen! Det var som en perfekt belöning för att han klarade vinkeln.

Sen tågade han på i en lugnare takt och jag hann med väldigt bra. Väldigt snabbt efter första apporten kom det en till som jag trodde att han stod och åt nå bajs eller nåt, men det var ju en apport! Jag hade precis tänkt säga åt honom att lämna bajset, då jag såg att det var ju en apport han grävt fram!!

På vissa ställen kunde jag halvt jogga efter honom, jaga på farten lite då jag kände att han tappat lite speed. Även om vi joggade på och jag jagade honom så tvärnitade han två gånger vid två apporter! DUKTIG KILLE!

Sen vid näst sista vinkeln så tappade vi bort oss totalt. Niro började gå åt ett håll, men stannade sen och tittade på mig. Han började vinda och jag var dum nog att följa efter istället för att ha lite is i magen. Så jag tappade bort mig totalt och visste inte från vilket håll vi kom. Så jag försökte komma tillbaka till dit vi hade spåret senast för att kunna släppa på honom igen, vilket inte gick så bra. Vi irrade nog på där i typ 7-8 minuter iallafall... Till sist tog jag fram GPS:en och använde den för att komma tillbaka till innan vinkeln. Släppte på honom igen och då lyckades han ta den bättre.  Utan GPS:en hade vi varit vilse tror jag.

Jaja, han tog de två sista apporterna och sen slutet! Enligt Nina hade en älg eller stor fågel legat precis där innan hon la slutet, men jag märkte då inget konstigt på Niro. Han gick rakt och fint på de två sista apporterna.

Klantigt av mig, jag hade inget  vatten med mig till oss, så Niro var ganska slut då vi kom fram. För att inte prata om hur slut JAG var. Helt klart att vi måste träna mer uthållighet! Hur som helst, då jag kollade på klockan då vi kom ut på vägen och jag tagit av selen så stod den på 28: 31 minuter. På Lkl-spår har man 25 minuter på sig, så vi måste helt klart arbeta på spårtiden och öka tempot!


Annars är jag jättenöjd med Niro, han skötte sig utmärkt med tanke på att vi inte spårat på en halv evighet!


Alla som är intresserade är välkomna att hänga på oss nästa lördag då vi kör igen! Hör av er till mig om ni är intresserade så ser jag till att ni får kontakt med Kicki om vad för spår ni vill ha i GPS:en!



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards