Camillas la la land

Alla inlägg den 29 juni 2009

Av Camilla Boström - 29 juni 2009 21:41


Ursäkta min kanske otrevliga ton... Men jag är sjukt irriterad just nu. Eller, irriterad är kanske fel ord. Jag mår iallafall dåligt då jag ser alla hundar som kånkar omkring på alldeles för många kilon. Stackars, stackars hundar. Fatta vilken skada deras kroppar tar, lederna och hjärtat bland annat. Om man säger så, så vet jag ju själv hur det känns. Går ju själv omkring och bär på ALLDELES för mycket och visst fan är det tungt...


Men hundarna har ju liksom inget val. De är ju programmerade att äta allt som bjuds, det handlar om överlevnad. De vet inte när nästa mål mat kommer, de kan inte heller välja vilken mat de ska stoppa i sig och de tänker inte heller på vilket fett % som maten deras inhåller. De tar en fet korvbit om det bjuds, de äter glatt upp matrester som de bjuds på. Ansvaret för hur DIN hund mår och ser ut är upp till dig som ägare. DU bestämmer hur mycket din hund ska väga, du väljer i vilken kondition hunden ska vara i. DU väljer EXAKT vad hunden får äta och hur mycket...


Senast idag såg jag en labrador som knappt kunde gå för att den var alldeles för fet. Stackars hund. Å i den här värmen skulle det vara nog jobbigt utan de där extrakilona. Inte har den själv valt att se ut så...


NÄ, skärpning hundägare! Ta ett beslut på vilken livskvalité eran hund ska ha, hur ni vill att den ska må. Dra ner på maten eller byt foder, ut och motionera hundstackaren. Nu är det ju suveränt väder för att fara och simma med hunden, dra på er baddräkt och släng er ut tillsammans.


HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VA?


Jag har själv en hund som LÄTT skulle kunna lägga på sig 10 kg om jag tillät det. Han äter ALLT han blir serverad och suger åt sig varje uns av näring i det. Men han väger drygt 37 kg, är smidig och lätt. Han är en hane med gode så grov benstomme och jag tror att många (speciellt rottis-folk) tycker att han är alldeles för mager. Jag tycker han är perfekt. Tyvärr vet jag många många rottisar (både tikar & hanar) som är flera cm lägre än honom, med nättare benstomme men som ändå väger ca 5-15 kg mer än honom...


SORRY, hoppas ingen tar illa vid sig. Kände bara att jag var tvungen få det ur mitt system. Detta gäller inte bara rottisar såklart, utan problemet finns hos alla hundraser både ren- och blandraser.


Så, nu är det gjort!


För övrigt har det varit en FANTASTISK måndag!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

När kommer snön?
 Inatt!!
 28 december
 Aldrig?
 NU!
 Imorgon

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards